IDEOINTIA
Let's Brain Crack !
Sovimme seuraavan ideariihen heti seuraavalle maanantaille, jotta projekti pääsisi kunnolla starttaamaan. Jaoimme myös hieman rooleja projektissa ja jokaiselle löytyi sopiva tehtävä. Opetusmateriaalin pohja ja ideat ovat meidän kaikkien yhteisiä, mutta, jotta jokainen pystyisi lähteä viemään materiaalia eteenpäin omalla ajalla, tuli tehdä selkät työjaot. Ajattelin, että laitan tähän meidän ideointi-tekstipohjan, johon ollaan siis kirjoiteltu eri vaihtoehtoja alkuvaiheessa ja jonka pohjalta kaikki alkoi. Näiden ideoiden perusteella, päätimme lähteä panostamaan videoiden laatuun ja mielekkyyteen ja sen vuoksi lähdimme ottamaan yhteyttä koulumme media-alan opettajaan ja opiskelijoihin. Meiltä kuitenkin löytyy plan-B jos emme saa laadukasta videointilaitteita ja editoreita käyttöön. Tänä päivänä puhelimien kuvanlaatu on melko hyvää ja editor-sovelluksia löytyy useita, joten emme ole yksin suossa!
Kirjoittanut: Marika Kettunen
Ideoita sisältöön: Miten saada oppilaat innostumaan kierrätämisestä/jakamisesta/lainaamisesta?
-Opettaja antaa tehtävän 3-luokkalaisille, jossa tehtävänä piirtää ja värittää koululle yleinen ilmoitustaulu, johon voi oppilaat/vanhemmat/opettajat kirjoittaa mitä on mahdollista kierrättää/lainata *esim. Kaunoluistimet koko 32 puh. 040123145
Miten opettaa kiertotalous käsitteitä ymmärrettävästi?
-2-3 käsitettä per opetustunti selkein esimerkein, kuvia, värejä, kuvioita
-Tärkeitä käsitteitä: kiertotalous, hiilijalanjälki, kulutus, kierrätys, uudelleenkäyttö, luonnonvarat
-Tunteisiin vetoava kasvit/eläimet kärsivät yms.
Oppitunti, johdatus kiertotalouteen tekstiilien näkökulmasta, kiertotalous kaavio, mitä vaatteen valmistus vaatii (kuluttaa resursseja), mistä materiaaleista se tehdään (luonnolliset/muovi), vaatteen heitto pois vs. Vaatteen kierrätys
Tarkastakaa oman vaatteenne materiaali ja
Erilaisia esimerkkejä, puhelimen kierrätys
Yksinkertaisia piirroksia/kuvia
Tekstiilien näkökulmasta
45min opetustunti teoriaa: Powerpoint-esitys. Aloitus kysymyksellä (herätetään mielenkiinto), kerrotaan kiertotaloudesta paljon kuvien/kuvioiden kautta, käsitellään yleisimpiä käsitteitä kiertotaloudesta, käytännön esimerkkejä, video Patinasta, lopuksi pohdintatehtävä kauanko kestää maatua mm. vaatekappale tai paljonko vettä tarvitsee farkkujen tuottamiseen -Aiheena tekstiilit, veden käyttö/kiertokulku, lajittelu
45min opetustunti Powerpoint-esitys: Kertaus edellisen tunnin käsitteistä, mitä on kiertotalous? Teoriaa kiertotaloudesta. Videoita paikallisesta yrityksistä: Lahti Energia, Koulun oma laite, jokaisen videon jälkeen mahdollisuus kysymyksille/ keskustelulle/ pohdinnalle, lopuksi äänestys mikä paikka olisi mieluinen tutustumiseen
Käytännönharjoitteet: Leikkimielinen kisa/visa tmv. esimerkiksi ulkona
Tutustuminen paikalliseen yritykseen?
1. Oppintunti
-Tuotteen käytön jälkeen mihin tuote päätyy jätteeksi/kiertoon
-Eri vaihtoehdot lainaus, jakaminen, vuokraaminen, kierrätys,
-Askartelutehtävä motivaation lisäämiseksi: ilmoitustaulun tekeminen. Meidän tekemä piirros mallina idean luontiin
-Patina
2. Oppitunti
-Videoesittely koulun reiskatex-koneesta, tekstiilien materiaalin tunnistus ja lajittelu kone.