PROJEKTITYÖ
KIERTOTALOUTTA TEKSTIILIEN NÄKÖKULMASTA
KIERTOTALOUTTA TEKSTIILIEN NÄKÖKULMASTA
OPETUSTUNNIT
Opetuksen arvioitu kesto: 45min + 45min
Sisältö: opetusmateriaali, videot, tehtäviä
Powerpoint-esitys alkaa kysymyksellä, jolla herätetään oppilaiden mielenkiinto. Kerrotaan kiertotaloudesta useiden kuvien/kuvioiden kautta, joita opettaja voi täydentää opettajan materiaalin avulla. Käsitellään yleisimpiä käsitteitä kiertotaloudesta, joissa käytännön esimerkkejä tukena.
Eri kohdissa powerpoint-esitystä on pohdintatehtäviä oppilaille; mm. pohtikaa mitä muita luonnonvaroja keksivät, mistä materiaalista oma vaatekappale on tehty tai mitä asioita voi lainata kierrättää tai lahjoittaa?
Opetustuntien aiheet käsittelevät kiertotaloutta, luonnonvaroja, raaka-aineita, tekstiilejä, tekstiilien valmistusta, veden käyttöä, kulutusta, lajittelua, poistotekstiilejä.
Opetuksen tukena ovat videot REISKAtex-laitteesta sekä Lahden kierrätyskeskus Patinasta. Videoiden jälkeen olisi hyvä mahdollisuus kysymyksille/ keskustelulle/ pohdinnalle.
Opetustunnit voidaan jakaa useampaan osaan. Dioihin on lisätty kertaus edellisen aiheen käsitteistä, joilla voi aloittaa tai päättää tunnin.
Mahdollisuus tutustua paikalliseen toimintaan: kierrätyskeskus, kirpputori, energialaitos tmv. Tästä voisi pitää äänestyksen mihin luokka haluaa lähteä tutustumaan.
Opetusmateriaali oppitunneille:
KIERTOTALOUTTA TEKSTIILIEN NÄKÖKULMASTA
OPETTAJAN MATERIAALI
Opettajalle käyttöön materiaalia opetusmateriaalin tueksi. Laajemmin selitetty kokonaisuutta ja eri käsitteitä. Tiivistettynä kiertotalouden tärkeimmät pääkohdat kulkien käsi kädessä opetusmateriaalin kanssa.
Opettajan materiaali:
KIERTOTALOUTTA TEKSTIILIEN NÄKÖKULMASTA
LEIKKIMIELINEN KIERTOTALOUSKISA
Sisätiloissa:
Ulkona:
Kesto: 30min
Sisältö: Visa/kisa
KIERTOTALOUTTA TEKSTIILIEN NÄKÖKULMASTA
INTEGROITAVIA TEHTÄVIÄ
-Kansainvälinen kierrätyspäivä on 18.3.
-Suunnitelkaa ja järjestäkää koululle kierrätyspäivä. Suunnitelkaa mm. lelulen/tavaroiden/urheiluvälineiden kierrätys/vaihtopäivä. Jokainen tuo kouluun tavaran, jota joku toinen mahdollisesti tarvitsee (kartoitus) ja jonka voi lainata kaverilleen tai lahjoittaa sen kokonaan.
-Seuratkaa hukkaan menevän ruoan määrää ja laskekaa paljonko sitä kertyy vuodessa. Mitä ruokajätteelle tapahtuu? Voisiko ruokajätettä hyödyntää?
-Askarrelkaa koululle omatekemä ilmoitustaulu vaihto/lainaus/kierrätystoimintoja varten. Tauluun voi opettajat, oppilaat, vanhemmat ym. ilmoittaa tavaroistaan.
-Kerätkää kierrätystekstiilejä (käyttämättömiä/rikkoutuneita) ja suunnitelkaa ja tuottakaa niistä uusiotuoteita. Tähän löytyy erilaisia malleja ladattavina ohjeina, joita kolmosluokkalaiset voivat tunneilla tai kotona tehdä. Ohjeita alapuolella: